سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کد حباب و قلب

اهمیت ازدواج در اسلام

اهمیت ازدواج در اسلام[1]

ازدواج یکی از مستحبّات بسیار موکّد اسلام است و احادیث بسیاری از حضرت رسول اکرم و اهل بیت مکرّم آن حضرت ( سلام الله علیهم ) در رابطه با ترغیب و تشویق به ازدواج و انتقاد و مذمّت از ترک ازدواج صادر شده است .

حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله ) فرمودند : « هیچ خانه ای در نزد خداوند ، بهتر از خانه ای که به وسیلة ازدواج برپا می شود و آباد می گردد ، نیست » .

و نیز آن حضرت فرمودند : « کسی که ازدواج کرد نصف دین خود را حفظ کرده است و مراقب نصف دیگر دین خود باشد » .

حضرت صادق ( علیه السّلام ) فرمودند : « دو رکعت نماز یک انسان متأهّل از 70 رکعت نمازی که شخص عَزَبْ بجا می آورد ، با فضیلّت تر است » .

حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله ) فرمودند : « پست ترین مُردگان شما افرادی هستند که از از دواج کردن خودداری کرده و عَزَب مانده اند » .

و اگر کسی بترسد که اگر ازدواج نکند در حرام می افتد ، ازدواج بر او واجب می شود .

بر اساس احادیث اهل بیت ( علیهم السّلام ) مخصوصاً ترک ازدواج بخاطر ترس از فقر و عدم امکانات اقتصادی ، مذموم است .

حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله ) فرمودند : « کسی که به واسطة ترس از فقر ترک ازدواج می کند نسبت به خداوند سوءظنّ( گمان بد) بکار برده است و خداوند متعال فرموده است : ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله یعنی اگر ازدواج کنندگان در فقر و مضیقة اقتصادی باشند خداوند آنها را از فضل و کرم خود بی نیاز خواهد کرد »

طبق احادیث اسلامی و این آیه از قرآن کریم ، ازدواج موجب از بین رفتن فقر و بوجود آمدن وسعت اقتصادی است . شخصی در محضر مبارک حضرت پیغمبر ( صلی الله علیه وآله ) از مضیقة اقتصادی شکایت کرد ، حضرتش فرمودند : « ازدواج کن تا مشکلات اقتصادی تو بر طرف شود » و این جریان تا سه مرتبه تکرار شد و در هر دفعه آن حضرت وی را امر به ازدواج کرد و نیز آن حضرت فرمودند : « ازدواج کنید تا روزی شما وسعت پیدا بکند »

حضرت صادق ( علیه السّلام ) فرمودند:« افزایش روزی با ازدواج و داشتن اهل و عیال تَو‍أم است »

در امر ازدواج باید قبل از هر چیز و بیش از همه به ایمان و تقوا و تعهّد اسلامی توجّه داشت .

رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : « هنگامی که افرادی که از جهت اخلاق و تعهّد اسلامی و تدّین شایستگی دارند برای خواستگاری آمدند در ازدواج و وصلت با آنها جواب منفی ندهید و به ازدواج با آنها اقدام کنید و گرنه فتنه و فساد بزرگی دامنگیر جامعه خواهد شد »

[1] این توضیحات در رساله آیت الله نوری همدانی آمده است.




تاریخ : سه شنبه 97/11/16 | 5:13 عصر| نویسنده : Mohammad davoodi | نظر
<< مطالب جدیدتر